در این مورد به چند مسئله از رسالهی حضرت امام رحمهالله اشاره میکنم که حضرت آقا نیز دربارهی آنها همان فتوا را دادهاند؛ یعنی هر دو بزرگوار دربارهی این مسائل، نظر یکسانی دارند. برای مثال، در مسئلهی 2829 آمده است: «اگر به واسطه توسعه نفوذ سیاسی یا اقتصادی و تجاری اجانب، خوف آن باشد که تسلط بر بلاد مسلمین پیدا کنند، واجب است بر مسلمانان، دفاع به هر نحو که ممکن است، و قطع ایادی اجانب. چه عمال داخلی باشند، یا خارجی.»
مسئلهی (2831) بعدی این است که «اگر در روابط تجاری با اجانب خوف آن است که به بازار مسلمین صدمه اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود، واجب است قطع اینگونه روابط، و حرام است این نحو تجارت.» این نکتهای است که حضرت آقا نیز بر آن تأکید فرمودهاند که اگر مشابه جنس خارجی، کالای داخلی وجود داشته باشد و مردم به اجناس خارجی توجه داشته باشند و کالای داخلی را خریداری نکنند، با این کار، به اقتصاد مملکت صدمه وارد کردهاند.
در مسئلهی (2832) بعد آمده است «اگر عقد رابطه چه سیاسی و چه تجاری بین یکی از دول اسلامی و اجانب،مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جایز نیست اینگونه رابطه. و اگر دولتی اقدام به آن نمود، بر سایر دول اسلامی واجب است آن را الزام کنند به قطع رابطه،به هر نحو ممکن است.» برای مثال، طبق این کلاننگریِ حضرت امام (ره)، حکومتها و دولتها مجاز به ایجاد رابطه با حکومت یا کشوری مثل رژیم صهیونیستی که رابطهی تجاری آن به اقتصاد مسلمانان ضربه میزند یا اصلاً در حال جنگ با مسلمانان است، نخواهند بود. در واقع کشورهای دیگر موظف هستند از ایجاد چنین روابطی جلوگیری نمایند. براساس مفهوم این فتوا، میتوان گفت امروزه که بسیاری از این دشمنان با یکدیگر متحد شدهاند و ایران را تحریم کردهاند، کشورهای اسلامی و دولتهای آنها نیز باید با یکدیگر متحد باشند.
مسئلهی (2834) بعدی این است که «روابط تجاری و سیاسی با بعض دول که آلت دست دول بزرگ جائر هستند از قبیل دولت اسرائیل، جایز نیست، و بر مسلمانان لازم است که به هر نحو ممکن است با این نحو روابط مخالفت کنند. و بازرگانانی که با اسرائیل و عمال اسرائیل روابط تجاری دارند، خائن به اسلام و مسلمانان و کمک کار به هدم احکام هستند، و بر مسلمانان لازم است با این خیانت کاران، چه دولت ها و چه تجار قطع رابطه کنند،و آنها را ملزم کنند به توبه و ترک روابط با این نحو دولتها.» توجه بفرمایید که نظر حضرت امام رحمهالله، حضرت آقا و حتی بسیاری از مراجع تقلید در این موارد یکسان است.
نکتهی دیگر دربارهی ضربه زدن به اقتصاد مسلمانان است. گاهی اوقات استقبال عمومی مردم در کشوری اسلامی از کالاهای خارجی به اقتصاد مسلمانان و اقتصاد آن کشور ضربه وارد میکند. به این دلیل، این امر از نظر فقهی و فتوایی حرام است.
بیانیه علمای عصر قاجار در دفاع از کالای ایرانی
حدود 116 سال پیش، مرحوم حاجآقا نورالله اصفهانی که حضرت امام رحمهالله ارادت خاصی به این فقیه بزرگ و عالم زبردستِ مجاهد داشتهاند، با عدهای از علمای بزرگ زمان خود اطلاعیهای را امضا کردند. بخشی از این اطلاعیه در جلد دوم کتاب «گلشن ابرار» آمده است که بیانکنندهی این است که این علمای بزرگ در آن زمان در حمایت از اقتصاد کشور اسلامی در مقابل خرید کالاهای خارجی با یکدیگر متحد و همقسم شدهاند و اطلاعیهای صادر کردهاند که بهموجب آن، نحوه عملکرد علما و حوزویان در برابر خرید کالاهای خارجی به مردم اعلام شده است.
برای مشخص شدن اهمیت موضوع، لازم است به چند بند از این اطلاعیه اشاره شود. از آنجا که در آن دوران نوشتن اسناد و احکام برعهدهی علما بوده است، علما با یکدیگر متحد شدهاند و در بندی اعلام کردهاند که حتی در نوشتن این اسناد هم باید از کاغذ ایرانی استفاده شود. توجه داشته باشید که در آن زمان برخلاف امروز، تولید کاغذ ایرانی بسیار اندک بوده است. البته امروزه این قبیل کالاها در ایران بهوفور تولید میشوند. حتی برخی از کالاهای ایرانی از نمونههای خارجی خود بهتر هستند، اما متأسفانه توجه غلط و بیش از اندازه به کالاهای خارجی باعث شده است تا عدهای در کشور، کالاهای داخلی را با نام و برند کالاهای خارجی به فروش برسانند.
بند قابل توجه بعدی دربارهی مردگانی است که کفن غیرداخلی به آنها پوشانده شده باشد. در این بند اشاره شده است که بر چنین میتهایی نماز گزارده نمیشود. شاید بپرسید مگر نباید بر مسلمان نماز خوانده شود؟ اما توجه کنید هدف صرفاً این بوده است که مردم بفهمند استقبال از کالاهای خارجی و بیتوجهی به کالاهای داخلی و ایرانی به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.
ایستادگی در مقابل دشمن صرفاً حضور در خط مقدم جبهه و مبارزهی نظامی نیست، بلکه امروز منظور ایستادگی در جبههی اقتصادی است. بنابراین یکی از راههای ایستادگی در جبههی اقتصادی، مبارزهی منفی است. به این معنا که تا میتوانیم از کالاهای خارجی استفاده نکرده و از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنیم.
در بند دیگر، این افراد خود و پیروان خود را به استفاده از پارچههای ایرانی ملزم و اعلام کردهاند که به متخلفان از این اصل احترام گذاشته نخواهد شد. در بند دیگری نیز اعلام شده است که در میهمانیهای اسرافکاران شرکت نکنید و در میهمانیهای خود نیز از اسراف بپرهیزید و فقط به یک نوع غذا بسنده کنید. این مطلب در بیانات حضرت آقا نیز مطرح شده است. ایشان یکی از راههای مبارزه با دشمنان در دوران تحریم را پرهیز از اسراف و اشرافیت دانستهاند و فرمودهاند با مصرف بهتر و قناعت، میتوان در مقابل دشمنان ایستادگی کرد.
بنابراین ایستادگی در مقابل دشمن صرفاً حضور در خط مقدم جبهه و مبارزهی نظامی نیست، بلکه امروز منظور ایستادگی در جبههی اقتصادی است. بنابراین یکی از راههای ایستادگی در جبههی اقتصادی، مبارزهی منفی است. به این معنا که تا میتوانیم از کالاهای خارجی استفاده نکرده و از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنیم.
البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تولیدکنندگان باید به مرغوبیت کالاهای خود توجه کنند تا علاوه بر متضرر نکردن مردم، مورد عنایت آنها نیز قرار بگیرند. در حال حاضر نمونههای تولیدیِ بسیاری در کشور وجود دارند که نهتنها با کالاهای خارجی به رقابت میپردازند، بلکه حتی از آنها بهتر هستند.
علاوه بر ذکر این چهار بند از این سند تاریخی، لازم میدانم بخشی از وصیتنامهی حضرت امام رحمهالله دربارهی استفادهی کالاهای داخلی و پرهیز از کالاهای خارجی و غیرایرانی، بیان کنم. ایشان فرمودهاند: «بر دولتها و دستاندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمکهای مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرفساز و خانهبرانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند.» در واقع منظور ایشان این است که به آنچه دارند قانع باشند تا در نهایت سازندهی همهی کالاها در کشور خود باشند.
نظرات شما عزیزان:
|